söndag, mars 14, 2010

Kämpar på...

Birdie och jag vi kämpar på! Idag har vi övat öppnor och slutor med mig gåendes vid sidan av henne. Det gick mycket bra, hon visste hur hon skulle göra så fort jag gav rätt signaler. Känns inte som hon kommer vara så stel så mycket längre till om vi fortsätter röra på hennes muskler. Stretcha och tämja, vila och massera. Jag vet väl egentligen inte om hon är så himla stel, men jag har märkt lite ovilja till böjning åt höger och huruvida detta indikerar stelhet på vänster eller höger sida vet jag inte. Har både det ena och andra. Men jag tror personligen att oavsett vad så är det bästa att träna och tämja hela kroppen lika mycket, men det viktigaste av allt, variation! Inga rörelser får bli monotona och stela. Då skapar man stelhet i sin häst. Tänk bara om du sitter vid din dator och gör samma rörselser i en timme, det känns i kroppen. Tänk dig då att du är på ett gym och gör samma rörselse som inkluderar en viss muskelgrupp i 30 min konstant utan ens så mycket som varierande intensitet och belastning. Det sliter. Vill man bara bygga muskler så är det kanske bra. Vill man få en rörlig, mjuk häst som bjuder framåt och som ser positivt på livet, ja då gör man inte så.

Till helgen ska faktiskt Birdie och jag träna lite från marken med en tränare. Det ska bli så skoj! Ser verkligen fram emot det!

Jämförde förresten Birdies päls med andra storpälsade hästar i dag. Hon är så himla fin i pälsen! Tack furminator för denna bra uppfinning! Min häst har en päls som jag aldrig trodde hon kunde få!

Inga kommentarer: