fredag, december 16, 2011

Underbart!

Länge har Birdie och jag tillsammans kämpat mot fång och hovbölder. Och äntligen kan jag med stor tillförlit säga att jag funnit vår väg och våra metoder. Metoder som det visar sig är skrämmande enkla, men som har visat enormt effekt.


Vad gör jag då för att hålla henne frisk?

* Mineraler - Vet inte säkert om det verkligen ger effekt, men en veterinär på nätet skrev att det kunde vara bra och faktiskt minska mängden hovbölder. Jag tänker fortsätta ge dem i alla fall hädanefter.

* Daglig motion - Vi är ute inte varje dag, men med ambitionen att det ska vara något varje dag. Underlaget är nu generellt inget problem eftersom barfota gången gör henne avsevärt säkrare på foten. Dock drar jag gränsen vid den isgatan som vi haft några dagar denna veckan, även om Birdie inte är speciellt oroad.

Rörelse dygnet runt i stora hagar där de inte står i sin egen bajs - Nu har vi det så bra så att våra hästar är ute alltid (om de vill, de har stall så de kan gå in när de vill). Inte nog med det har vi dem på en yta på kanske 1,5-2 ha. Hagens utformning är också gjord så att den är långsmal och inbjuder till rörelse då hästarna inte ser hela hagen hela tiden. Att hästarna kan röra sig så mycket och slipper stå i gödsel har gjort mycket mot strålrötan bl a.

Foder i form av svagt hösilage av god kvalité i småmaskiga hönät i fri tillgång - Vi har en suverän höproducent. Det är en glädje att kunna köpa så bra foder och ha möjligheten att bara kunna ringa och beställa en annan typ av hösilage om det andra är för starkt. Den fria tillgången i SMHN är kanon. De äter lugnt och harmoniskt. Ingen stressätning och ingen ilska i flocken. Näten som jag köpt från Caisas Shop är också kanon och väldigt hållbara. Och inte att glömma lätta att fylla och hantera.

En annan viktig sak som kommit upp under denna höst/vinter är problemet med hösilage som blir dåligt. Vi köper hösilaget i fyrkantsbalar. Det är perfekt för oss för de hinner inte bli dåliga, även om det är plusgrader. Jag kan tänka mig att ett av problemet som folk har fått i den varma vintern är att de köpt in rundbalar, men hinner inte använda upp dem på de 3 dagar som är hållbarheten på en öppnad rundbal. Om man sen också lägger till regn i stället för snö så får man dåligt hö och sjuka hästar. Vi lägger bara ut mat för någon dag hos hästarna istället för många just för att kunna ha resten under tak. Detta gör mycket i kvalitén när hästarna till sist får i sig maten.

Kontinuerlig hovvård med korta intervaller - A och O för en häst. Jag kan nu hålla efter hästarna hovar själv så att de alltid är bra och aldrig för långa. En förutsättning för en frisk häst! Jag har också blivit mer kunnig inom området nog för att även varje dag kunna visitera och inspektera hästarna dagligen på ett bättre sätt.

Vatten - Med hjälp av min inköpta uppvärmda vattentunna har hästarna alltid tillgång till lagom tempererat och isfritt vatten. Inget problem denna hösten/vintern kanske. Men ett ständigt problem förra.

Täckesfritt alltid - Jag använder bara ett fleecetäcke efter jag motionerat dem. Ingen av dem är klippt heller.


Det finns mycket man gör för sina hästar. Vi älskar dem och vill dem deras bästa. Men ibland blir det fel, som när vi förmänskligar hästarna. Vi gör fel när vi utgår i från våra behov för att fylla deras. Lyssna vad din häst verkligen vill, och inte på det som du tror att den vill. Jag önskar jag visste allt detta för många år sedan. JAg önskar någon hade berättat för mig. Nu berättar jag därför för dig.

Efter alla år (26 år) med hästar så har jag kommit fram till att den enda man kan tyglar en häst med, är kärlek...



Inga kommentarer: