torsdag, januari 14, 2010

Töväder

Det är varmt! -5 grader känns riktigt varmt. Det tycker t om Birdie. Av med ett täcke sa hon. Isen i skottkärran har smält nu äntligen. Eller ja. Säger man smält? Det är ju ändå minus fem. Isen i skottkärran gick att banka bort. Den blev mycket lättare.

Lunchgrinden har fungerat bra trots det kalla vädret. Okej, den klarade inte den allra värsta kylan. Då öppnade den sig inte. Men så fort det kröp ner mot minus 16 eller minus 18 så fungerade den igen. Så för den som bor i Norrland är det kanske ett ordentligt tak över den som gäller så att inte frost och snö alls kommer åt den.

Jag har också gjort ett litet tak åt min. Det är väldigt provisoriskt och inte vidare fint, men det fungerar! Jag tog en godisburk model större och skar ut en öppning fram till så att grinden kunde lösas ut och sättas fast.

Uppe på gjorde jag ett hål och satt hålet i en skruv som jag skruvade i träpinnen som håller Buffélådan. För att den skulle hålla bättre och få lite mjukhet i konstruktionen tejpade jag den också med silvertejp runt om.

Och simsalabim så hade jag ett litet flyttbart tak som gjorde att snön och frosten inte lika lätt satte käppar i hjulet för grinden.

Hoppas kunna börja gå med Birdie fortfarande. Ska bara ringa veterinären.




Inga kommentarer: