söndag, december 20, 2009

Grepar

Att hitta en bra grep är inte alltid så lätt. Och är ett ständigt problem. En billig grep kan vara ett problem därför att de går i sönder i förtid. Inte skoj. Vad som brukar hända är att själva uppfångaren går sönder högst upp, vid fästet till skaftet. Ja om det nu inte är så att piggarna går av. Men i det stora hela är det värre med ett brytning vid skaftet.

Problemet som uppstår då är att hela grepen som arbetsmaterial blir mycket fjädrande och ostabil. Man kan inte längre "ta i" utan får nöja sig med att fösa runt spån och bajs. Detta gör att själva mockningen går mycket långsammare. Ungefär en tredje del mer tid.

Bagateller kanske du tänker. Men låt oss utföra lite matematik. Varje dag mockar jag i ungefär 15 min. Detta gör att jag lägger 15 x 30 (450) min (7,5 h) varje månad på att mocka. Varje år lägger jag slutligen 15 x 30 x 12 (5 400) min (90 h) på att mocka.

90 h om året kräver sin utrustning. Var noga med vad du köper för grep. Det är värt besväret!


Inga kommentarer: