tisdag, oktober 20, 2009

Fång


Ja som ni kanske vet har Birdie fått fång. Eller, jag vet inte om jag har sagt det. Men det har hon alltså. Sorgligt men sant. Vad det var som orsakade det visste veterinären inte. Men man kan inte låta bli att få dåligt samvete. Som alltid när det gäller djur som blir sjuka. "Har jag gjort något fel? Kunde jag gjort någonting annorlunda?" osv... Men alla dessa tankar hjälper inte nu. Nu gäller det att använda all energi på att hon ska bli frisk.

Det verkar inte helt enkelt att veta vad man ska göra. Men eftersom det är hovkapsel som har släppt och hovbenet har roterat gäller det att vila hovarna. Detta genom ett mjukt underlag. Detta är ju inte alltid så lätt, men i boxen har hon nu ett tjocklager strö att borra ner hovarna. I hagen är underlaget mjuk som tur är. Det enda som är lite hårt är vägen till hage.

Skor eller ej? Ja med Birdie har vi nu testat med samråd med veterinären att ta av skorna och på så viss öka blodets genomströmning i hovarna.

Maten? Birdie ska gå ner i vikt. En sakta av magring som ska hålla för livet.

Motion? Ingen alls. Totalvila. Ingen motion förrän efter jul. Efter jul en väldigt långsam igångsättning.

Framtiden? En häst med kronisk fång kommer alltid behöva extra omsorg. Försiktighet är ledordet. Hon kommer aldrig mer få gå utan munkorg i hagen. Tyvärr... Förhoppningsvis kan hon få någon typ av sällskap som kräver lika lite mat.


Jag är hoppfull inför framtiden! Framtiden vet vi ingenting om, vi kan bara göra vårt bästa och njuta av tiden vi har här och nu. Det tänker jag göra och jag tänker göra det bästa möjliga för min älskade häst...



Inga kommentarer: